Väldigt god middag!

Jag kom till farmor någon gång kring ett igår. Vi tog och fikade efter att mamma åkt. Vi hade inte hunnit sitta så länge vid bordet innan faster kom. Min kusin Signe hade sovit här från fredag till igår. Eftersom faster skulle på någon middag och Per jobbade. Men de skulle stanna och äta middag innan de åkte hem. Efter fikat i alla fall så började jag och farmor med att nysta garnet. Det blev ett väldigt stort nystan, kan jag säga. Sen hjälpte farmor mig att börja sticka och sen gjorde jag lite själv. Men hon har hjälpt mig att sticka lite också. Även faster stickade något varv. Middagen och efterrätten vi åt var super gott. Till middag åt vi grillade fläskfile och istället för gratäng eller pommes frites gjorde farmor en potatis rulltårta. Man gör så här: Man rullar ut en smördegsförpackning på bakplåtspapper. Sen rör man ihop kall pressad potatis med lite salt och peppar. I en annan skål rör man ihop vanlig creme fraiche med en påse västerbottenost. Efter man gjort det blandar man ihop potatis skålen och creme fraiche skålen. När man rört ihop det noga, breder man ut röran på smördegen. Rulla sedan ihop smördegen till en rulltårta. Sen skär du ungefär 2 centimeter tjocka skivor och lägger på en plåt med bakplåtspapper. Det sista man gör är att strö på lite paprika pulver. Sen gräddar man i ugnen på 225 grader i ungefär 30 minuter. Prova det någon gång. Till efterrätt åt vi turkisk yoghurt med bär i. Så här gör du den: Rör ihop turkisk yoghurt, blåbär, hallon och lite florsocker. Häll upp i ett serveringsglas och toppa med blåbär, hallon och hackade cashewnötter. Suveränt gott! Innan melodifestivalen började åkte faster och Signe hem. Såg självklart på Melodifestivalen när det började. Av de två som gick vidare till finalen i Globen tyckte jag självklart att Ola skulle dit. Hans låt var ju jättebra. Den andra jag tyckte skulle gå vidare till Globen var Linda Pritchard. Hennes låt tror jag det skulle gå bra för i Eurovision. Menmen, tydligen tyckte inte resten av svenska folket det. Jag gick och lade mig någon gång efter tio i varje fall och imorse vaknade jag av att farmor stod och strykte. Åt lite frukost och sedan gjorde jag mig i ordning, för pappa skulle komma och hämta mig och farmor vid halv elva. Först åkte vi till faster och kusin där vi skulle släppa av farmor. Men vi gick in en stund och fikade innan vi åkte. Sen åkte vi raka vägen hem. Har för inte så länge sedan kommit ur en varm och skön dusch. Nu sitter jag här och väntar på att mamma ska bli färdig så att vi kan åka och handla det som saknas till den där efterrätten. Om det är någon av er som vill testa potatis rulltårtan, så lägger jag ut det exakta receptet senare. Puss!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0